Lägesrapport

 
Senaste framkallningsomgången bjöd inte på mycket användbart. Den här och några till blev okej, men ovanligt lågt utfall. Kan ha att göra med att det var mycket festbilder, tagna ganska oengagerat. De kanske blir roligare om 20 år när vi är nyfikna på oss själva. Den senaste tiden har jag inte heller arbetat mycket med vidvinkel utan utmanat mig med normalen, vilket syns på bilderna från festkameran som är lite vidare. Det är mycket luft i sidorna och allting känns lite avlägset. Lärdomar igen!
 
Livets tre närmaste relevanta händelser är att jag kommer att engagera mig i Analogfotograferna Stockholm (fotoklubb med fint mörkrum), gå på anställningsintervju för ett mycket lovande jobb inom människor/skapande, samt att påbörja och avsluta en deluppgift i Skapande bild (producera platsspecifik konst, skriva rapport). Både högt och lågt alltså, förhoppningsvis kommer både jag och fotograferandet ut som vinnare ur detta. Det känns lovande, om än lite stressigt med uppgiften.
 
Allmänt |
#1 - - Sara J.:

Mmm, normalobjektiv är intressant. När jag började fota mer regelbundet och engagerat för ett par år sedan var 50 mm min självklara standardbrännvidd i de flesta situationer, men när jag provade 35 mm istället var det som om någon öppnade buren som jag (omedvetet) varit instängd i. Jag kan fortfarande tycka att 50 mm har sin charm (och det är just nu enda alternativet utöver 100 mm till min goa Nikon FM3a), men kräver en viss tillvänjningstid - helst utan 35 mm-återfall - om jag ska känna mig bekväm med det i vardagsfotandet.

Mycket kul grejer på gång alltså! :) När är deadline på uppgiften? Morot eller piska? ;)

Svar: Det är ju så många som får rådet att skaffa 50 mm när de börjar fota lite mer seriöst, som att det skulle vara bäst för alla. Och dessutom har ju många crop-kameror, men nä 50 all the way.. :) Ibland hör man om 35:an på crop, men även det blir ju tight för många. Väldigt mytomspunnen brännvidd (50 på småbild)? Jag har också använt just 35 massor, och tänkte att 50 skulle kännas begränsande nu. Konstigt nog flyter det på utan att jag ens tänker på det.
Yes nu tar det fart här. Inlämning om en vecka, så det är dags att montera ur tummen helt enkelt. :)
analogier.blogg.se

#2 - - Sara J.:

Ålrajt! Kör hårt! När du är klar och inlämnad får du se mina senaste mellanformatsdia. ;)

Förresten så hade jag just en 35:a (Nikons f/1.8 DX) på cropkameran, dvs. motsvarande 50 mm på småbild. Det var faktiskt min käre make som tyckte jag borde ha ett schysst ljusstarkt fast objektiv istället för den fjösiga kit-zoomen, så han gav mig det i julklapp 2013 och jag är honom evigt tacksam...

Svar: Ser fram emot det! Glöm inte bort att testa 400X-rullen också! :) Eller att betala medlemsavgift till AF så vi kommer in i mörkrummet sen!
analogier.blogg.se

#3 - - Sara J.:

Done, and done. :)

Upp