Avtryck

 
Jag tror att de flesta människorna vill göra ett avtryck i världen och lämna någonting efter sig, hur litet det än må vara. Många skaffar ju barn, kanske dels av den anledningen? Andra ägnar sig åt konst, skriver böcker eller satsar på en karriär inom arkitektur. Jag tror inte att mitt främsta avtryck kommer att vara bilderna jag tog, eller ens eventuella böcker. Nej, jag satsar på att lämna avtryck i människor, förhoppningsvis bra sådana. Det är därför jag vill arbeta som lärare eller någonting liknande. Visa saker, förklara, vägleda och stödja. Lite som att fostra sitt egna barn på sätt och vis, men med så många fler.
 
Den tanken driver mig mer än någon annan, långt mer än någon önskan om kändisskap för mitt fotograferande, långt ifrån materiell välfärd. Jag är en person som tycker om att sträva efter saker, kanske rent av mer än att uppnå dem. Vi alla spelar livet i olika roller, vissa trivs i det bekväma, vissa vill alltid slita för mer, vissa är rastlösa själar och vissa trivs bäst som underdog.
 
Allmänt |
Upp