En sorts avslut

 
Söndagen och måndagen har varit märkliga. I en klassisk tentaspurt har jag arbetat, sovit sporadiskt, druckit kaffe och tupplurat om vart annat. Ändå tog inte det faktiska skrivandet så lång tid, och det var mest roligt att fundera kring vad jag gjort. Men just nu känner jag mig mest urlakad och i behov av en sängplats.
 
En stor del av uppgiften var att dokumentera sin skapandeprocess och slutresultat i bild. Roligt för mig, men även väldigt utmanande. Hur dokumenterar man en installation utan att skapa konstnärliga fotografier? Ska man enbart hålla sig till stela avbildande foton? Men då kan ju inte platsens stämning förmedlas, och det är ju en stor del av upplevelsen. Hur är man ärlig? Byter man exponeringsform ändras ju läsförutsättningarna helt. Många frågor blev det. Denna gång valde jag en mellanväg, några översiktsbilder och några mer konstnärliga som bättre fångade essensen enligt mig.
 
Nu för tiden tror väl ändå ingen längre på den gamla idén som kameran som en objektiv avbildningsapparat ändå.
 
Allmänt |
#1 - - jo, den där jonas:

låter som det var en intressant uppgift!

jag är riktigt glad att jag vart av med tanken att en kamera bara är avbildningsapparat.
tack holga :)

Svar: Jao, satte griller i huvudet på en. Nästa uppgift hamnar inom animation tydligen, så då kanske jag inte våndas lika mycket. Kommer ju upp till Ume på onsdag morgon och far hem fredag kväll. Hoppas du har tid över! Annars så är jag även där helgen därpå.
analogier.blogg.se

#2 - - jo, den där jonas:

yes nu kommer du upp, ja! helgen därpå menar du 21-22, va? det kanske är lättare att styra upp men jag ska rodda lite här, kanske kan komma ut efter att lillen lagts på kvällen. :)

animation, que?? vad gick du för nåt igen?

Svar: Jag går skapande bild, det är en rätt spretig kurs. :) Sedan har jag ju dokumentärfoto som bevarandepraktik också, men där har det varit bokläsning.
analogier.blogg.se

Upp