Beslut

 
Det är onekligen smart att undvika att ställas inför onödiga dilemman. Vissa företagsledare går så långt som att alltid klä sig likadant, DN hade en artikel om det idag. Slipper vi välja kan vi lägga kraft på annat. Så varför inte ta med sig den tanken in i sitt skapande? Det gäller ju givetvis att man hittat verktyg som fungerar, men samtidigt så tror jag att det är lätt att alltid förkasta en metod för att pröva nästa när det är så enkelt. Kan du göra vad du vill med nuvarande verktyg har du nog mer att vinna på att fortsätta arbeta med det än att se om nästa kanske är ännu lite bättre?
 
Det gäller att bestämma sig, och att våga satsa på det faktiska skapandet. Komma till skott och faktiskt lägga krutet på det som betyder någonting. Jag har stött på många inom fotovärlden som jag skulle kalla för kamerasamlare, film/framkallar-intresserade, optiknyfikna, och så vidare innan fotointresserade. Med fotointresserad menar jag då en person som primärt är intresserad av att skapa fotografiska bilder för bildens skull. Och det är naturligtvis inget fel i att ha de andra intressena, de kan rent av samexistera med fotointresset. Men jag tror att det är lätt att glömma ibland, och att göra det onödigt svårt med för många valmöjligheter.
 
När jag reser är jag som hårdast. Jag ryser inför tanken att stå och vela över vilken film jag ska ladda, eller byta objektiv 20 gånger om dagen. Det liknar mest en mardröm jag brukar ha, där jag är sen till någonting men aldrig kommer framåt (missar bussar, snubblar, går som i sirap). Två kameror, ett objektiv, en sorts film. Och jag har aldrig ångrat mig. Två kameror undrar ni nu? Ja, förutom den lite finare utrustningen brukar en happy snap-kamera med inbyggd blixt följa med. När jag ger mig ut i nattlivet vill jag inte ha något större eller stöldbegärligare än en pluttkamera som dessutom har blixten inbyggd. Den som en gång varit i en tvåmans-moshpit med en tung SLR dinglades över axeln gör inte om det.
 
Tänk om jag skulle slippa vela över det där resten av tiden också? Jag är så sakta på väg dit, men ingenting har åkt ut på Tradera ännu. Lite för feg. Men snart får vi se vad som kröns av ett dammlager.
 
Allmänt |
Upp