Ordvrängeri

 
Sug på ordet objektifiering. Slå upp det i någon ordbok. Positivt eller negativt? Neutralt? Spelar avsändarens (fotografens i detta fall) avsikter någon roll? Hens relation till personen vars kropp är med i bild? Den personens avsikter? Objektifierar denna bild min morsa vid bardisken? Många drar felaktigt likhetstecken till sexualisering, vilket så klart ofta uppträder i samband med objektifiering. Men de kan ju vara fristående.
 
Finns en god objektifiering? Tänk om det inte är min morsa på bilden. Är det annorlunda då? Frågade jag om lov? Spelar det roll? Det är ju samma bild. Ett par mansben i skrynkliga kostymbyxor då? Eller shorts?
 
Det kan ju vara nyttigt att förutsätta att betraktaren kan vara vem som helst, och bilden kan synas i vilken kontext som helst. Gärna utan text till. Nya betydelser igen.
 
Visst tycker jag att många bilder på halva kroppar är mossiga. Men kanske beror det mycket på att de känns ungefär lika utforskande och nyskapande för mig som min trädbild några inlägg ned. Jag kan tycka att sexualisering ofta skapas lika mycket av avsändaren som av mottagaren. Bilden faller in i ett samhälle med skitiga normer och idéer om vad ett par kvinnoben innebär. Vi är själva snuskpellar som tänker på sex jämt och ständigt, och tyvärr så kommer vi aldrig att ändras. Kanske blir det bättre om vi avdramatiserar synen på våra kroppar, och synen på kroppar i bild. Inte sexuellt, bara mänskligt.
 
Allmänt |
Upp