Vad göra?

 
Vad göra med bilderna? Vad göra med fotograferingen som hobby? Ska jag utveckla den? Hur i så fall? Kan jag få ut något av det eller gör jag det för andra?
 
Mitt första steg bortom att ta bilder och få de framkallade var att visa dem på Flickr. Sedan på forum ibland, när vi pratade foto. Jag hade en utställning på ett bibliotek 2013, väldigt lärorikt även om jag drar mig för sådant nu (prestationsångest). Ganska nyligen valde jag att lägga upp en del på Instagram, jämte mina typiska Instagram-bilder. Sedan kom det stora steget att starta bloggen. De når betydligt färre människor här än på Flickr, men det bekymrar jag mig inte om. Det känns mycket bättre här. Kvalitet framför kvantitet gäller även följare (känn er hedrade).
 
Men vad skulle nästa steg kunna vara? Sedan digitaltryck blev billigt har allt fler gjort böcker i liten upplaga, kanske bara ett enda exemplar till sig själva. Ett fåtal publicerar zines, ibland med inskickade bilder också. Utställningar förekommer ju också. Många skickar in till de stora fototidningarna (vanligtvis det bästa innehållet i sagda tidningar).
 
En bok lockar, det har jag ju pratat om tidigare. Men i så fall skulle det vara en sammanhållen sak, gjord för andra. Fotoalbums-stuket behöver jag inte, jag har riktiga album till det. Det ligger således långt fram i tiden. Ett zine då? Eller bara en lekfull fotobok utskriven på laserskrivare mer lik ett zine än en bok? Lockande på något sätt. Mediet ger mig mindre prestationsångest än en seriös fotobok, och dessutom är det mycket billigare.
 
Jag får nog låta det ligga på lur i skallen ett tag till, men kanske börja med att beställa små kopior av massor av bilder för att sitta och leka med (eller komma loss med mörkrummet, även om detta bara skulle handla om arbetsmaterial).
 
Vad vill ni göra med mina bilder? Och med era?
 
Allmänt |
#1 - - jo, den där jonas:

ja tack till zine! tycker det är ett intressant medium. tycker en komplettering med instötta tankar lyfter dom bra också, nästan lite som bloggen här fast i mindre skala.
iaf, hellre nånting enkelt än nåt fulländat. det är så jag har tänkt själv iaf. kanske om jag väntar några år till? ;P

gruppuställningar tycker jag funkar bra också -planket ftw! (trygghet i grupp? haha...) fast ställa ut själv känns jävligt långt bort. det är den där röda tråden som gäckar.
men jag har ett projekt som jag ska göra realitet av nån dag....

Svar: Ja men lite som en temavecka på bloggen? Fast kanske texter än mer kopplade till bilderna, nu kan det ju bli lite hur som helst! Just do it, eller vad säger man?
Jag var naiv när jag gick med på utställning, och med facit i hand gick det ju bra. Men idag har jag betydligt högre krav på helhetskänsla, som du säger. Grupputställningar känns intressant, men även där skulle nog behöva göra fina mörkrumskopior för att klara mina krav.
analogier.blogg.se

#2 - - jo, den där jonas:

mix and match! jag skulle inte ha nåt emot lite fritt blandat och sen en bunt bara bilder med sammanhängande känsla/tema eller så.

skrev du ut när du gjorde din första utställning eller? jag har haft planket som ursäkt att faktiskt dra fram lite riktiga kopior ur mörkrummet. fast ett år var jag lat/fick ont om tid och satte upp en kvadratmeter med polaroider istället :D

Svar: Ska börja så smått med det tror jag!
Beställde från Crimson, men scanningarna var ju inte de bästa. 45x30 blev för stort. Oh well!
analogier.blogg.se

Upp