Arrangemang

 
Förr var fotograferingen ny för mig. Jag upptäckte saker hela tiden och kastade mig över många infall. Jag tog bilder på saker jag bara går förbi idag (hemmakvarteren är sällan avbildade idag, på gott och ont). Nu händer det allt oftare att jag frågar mig "Varför" innan jag tar bilden än när jag ser den i efterhand. Jag missar en del men slipper också en hel del frustration över att komma hem med bilder jag egentligen inte tycker om. Det gäller bara att behålla en sund del av nyfikenheten och inte bli bitter.
 
För att vara lite skämtsam så ökade kanske risken till att jag blir en bitter fotosnubbe inkörd i gamla spår, jag köpte en sån där tysk märkeskamera som oftast innehas av män med många decenniers fotograferande under bältet. Ska göra mitt bästa för att hålla mig öppen och glad, hittills så har det bara varit trevliga stunder. Utrustning har betydelse. Inte dess tekniska sidor, utan snarare vilken attityd den väcker hos dig. Trivs du tar du bättre bilder, precis som jag menar med varför Happy snaps oftast är bättre än krystade försök med bättre förutsättningar.
 
Ps. Eftersom bloggen inte ska diskutera prylar (ovanstående är en minimal avstickare, som dock snarare handlar om förhållandet till verktyget än verktyget i sig) så kommer ni att få famla i mörkret även i framtiden angående modell/optik/film/osv. Inte en enda läsare har frågat hittills. Jag tar det som ett tecken.
 
Allmänt |
#1 - - Ilar Björn Sjöberg:

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Ja, ta mig fan, har känt precis likadant. Angående allt i detta inlägg.

Svar: Jag tror att det är nyttiga delar av ens fotografiska utveckling. Kommer man inte från "skjuta vilt"-stadiet där man testar precis allt på alla motiv går det nog inte framåt. Men visst vill jag inte sluta testa nya saker även om jag hittar mina starka sidor. Det är ju en lång resa. Jag läste om din presentation i Cambro nyss, och vi tycks ju befinna oss på samma tåg.
analogier.blogg.se

#2 - - jo, den där jonas:

mindre prylsnack, mer flum -var det inte så? ;)
komm iom detta att tänka på en artikel... http://tiny.cc/dc513x (varning för prylspoilers! :D )

gillar bilden förresten. syntes inte att det var i butik först så absurditeten i det hela slog inte direkt. kul ju! haha

angående fotandet och så... vetifan om jag kommer vidare från happy snaps. rädd att om man får smak för mörk choklad så duger helt plötsligt inte gamla goda mjölkchokladen längre :P
känns lite som hyckleri men den första och största anledningen till att jag fotar är ändå för sköj och avkoppling. eller det är två förresten... sköj får väll stå för äventyrslustan, egentligen en anledning så jag faktiskt tar mig ut och ser världen, inte bara backen rakt framför fötterna (notorius floor eye)
och avkopplingen då? ja, nåt ska man ta istället för den där ciggen :D 36 bilder vs hur många cigg det är i ett pack nu för tiden.

Svar: Bra artikel, och kul att se den på en sida man kunde tro skulle säga det motsatta! Och man bör ju inte glömma bort att innan SLR:er vann mark med Nikon F så fanns ju inga riktigt vettiga alternativ till RF när det kom till små pålitliga kameror. Idag pratar man om att de är enkla, på den tiden var de avancerade, men pålitliga. Konsumenterna körde med lådkameror eller enkla bälgkameror, medan proffsen hade avancerade saker. Idag finns ju vi galna entusiaster som söker enkelheten när fd. lådkameraägaren har en kamera så avancerad att den kräver 200 sidor manual. Bakvänt.
Nä jag tänkte på det när jag skalade ned den. :)

Jag kan bara äta mörk choklad för att jag valt bort mjölkprodukter. På samma sätt borde fotandet fungera, jag kan/vill bara ta bra bilder för att jag kapat bort slasket. Och precis som med veganism får man passa sig så man inte blir bitter och snorkig. ;-)

Happy snaps innebär bra saker för mig - ett avslappnat och otvunget fotograferande byggt på intresse och skaparglädje. Jag ser ingen anledning till varför man som fotointresserad ska tvinga sig ur den zonen, bättre då att försöka utvidga zonen till fler områden. Med tid och lite övning tror jag att det går att känna sig lika avslappnad när det ska fotas okända människor, nya städer, och så vidare som när du tar en bild av kaffekoppen på morgonen.

Jag föredrar att röka och fota samtidigt, även om det är svårt att hålla upp en kamera med en cig i truten. 19 pinner per paket nu för tiden, och inte blev det billigare heller. Suck.
analogier.blogg.se

Upp