Framtida avkastning

 
Är ni trötta på hundbilder än? Nä? Bra.
 
Det stora pensionsbolaget hade en reklamartikel på DN som jag råkade läsa. Tre saker som var viktiga faktorer för ett lyckligt liv efter 65. Jobba länge för hög allmän pension, se till att du har tjänstepension och spara spara spara i egen försäkring. Längst ned påminner man vänligt om att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida vinst.
 
Det mottot borde fler leva efter tycker jag! Bara för att det gått bra hittills eller att du sliter så har du faktiskt inga garantier angående morgondagen. Så varför endast fokusera på den och framtida lycka? Idag då? Vem vågar vara glad idag om det kostar tid? Jag är inte så gammal som jag ibland känner mig, men har redan sett exempel på livsöden där livet tagit oväntade svängar långt tidigare än planerat. Av den där rika tillvaron man jobbat hårt för i 50 år blev det inget, för vips kom en stroke. Eller en hjärnblödning hos partnern. Eller så var ryggen helt trasig. Kanske sprang ett rådjur över riksvägen, kanske var föraren av den andra bilen full.
 
Vi. Vet. Inte.
 
Allmänt |
Upp