Bildning i bokform

 
Farsan hade gjort världens loppisfynd för 20 kr och gav mig Ansel Adams klassiker The Negative och The Print. Jag har funderat på att skaffa mig de böckerna länge, men det har runnit ut i sanden. För den som inte känner till dem så är det klassiska titlar för alla mörkrumsmänniskor angående hur man bäst producerar bra negativ och kopior, rent tekniskt alltså. Jag blev lite orolig nu att jag skulle bli biten, kanske blir jag alldeles för noggrann och manisk? Står och mäter densitet på negativet istället för att kolla på bilden?
 
Men sedan lugnade jag mig igen. Det är ju snarare så att jag är på väg bort från det eviga tekniksökandet, och böckerna kommer inte att ändra på det. Samtidigt känns det bra att lära sig mer, även en regelbrytare kan behöva vara kunnig om reglerna. För att poängtera min fasta övertygelse bjuder jag på en landskapsbild (Adams var naturfotograf) som jag inte är nöjd med av den enkla anledningen att det inte känns som mitt bildspråk. Det behövs en människa där!
 
 
Allmänt |
#1 - - Anonym:

Kan nästan se en där vid trädet

#2 - - Sara:

SLENDERMAN!! Jag önskar mig verkligen en kopia av denna mörka ångestskogbiild!

Svar: Vi får väl se vad jag kan trolla fram ur negativet i mörkrummet sen! :)
analogier.blogg.se

#3 - - jo, den där jonas:

ja, den vart ju inte platt iaf!
jag tycker det är kul att fnura på kammaren om tekniska grejjer. intressant på sitt eget sätt men skönt att inte tänka på det när man väl är ute o fotar.

Svar: Absolut. Jag vet att fotografering tilltalat mig så mycket på grund av mötet mellan estetik och teknik. Passar bra för gammal tekniknörd med konstnärliga ambitioner.
analogier.blogg.se

Upp