Regnets tid

 
Det var februari eller något i den stilen. Sämre väder än idag, men samtidigt perfekt på något sätt. Den som önskar fota året om får ju jobba efter vad som ges. Jag brukar bli tokig på ljusbristen så här års, men å andra sidan är det ljus som finns ganska häftigt. Lågt stående sol rakt från sidan, eller en stor järngrå himmel. Vatten på marken, dis. Allt kan gå.
 
Har varit i mörkrum de senaste två dagarna för första gången sedan juli. Älskvärt. Så mycket bättre bara. Alla bilder som scannern ser som gröt blir något helt annat. Jag ska ge mig på att scanna lite fler kopior sedan, det är inte helt enkelt det heller tyvärr.
 
Allmänt |
#1 - - jo, den där jonas:

härlig bild! ja, att det är mörkt gjorde förr att mången fotografer drog sig tillbaka och arbetade mer med kopiering den här delen av året vad jag förstår.

då tycker jag det är skönt att ha olika kameror som kan autoexponera flera minuter om det behövs :D

Svar: Ja tanken på reprofoto har slagit mig också. Tycker att scannern gör ett suboptimalt jobb till och med med papper. Film ska vi ju inte tala om... :) Jag får nog säga att jag inte kan dra mig tillbaka till mörkrummet än, så mycket har det inte blivit denna säsong! Så bra kameror har jag nog inte, även om min bellami verkade orka räkna ut rätt långa tider. Men i fallet ovan var det ljusmät+guesswork på reciprociteten. HP5+ har svängrum :)
analogier.blogg.se

#2 - - jo, den där jonas:

ang skanna kopior också: know that feel!
mina favvokopior är för stora för att ens idas dra igenom skannern :P
man borde fixa lite reprofoto eller nåt...

Upp