Porträtt?

 
Ge en person fria händer att representera sig med bilder denne har tillgång till eller kan skapa. Vad händer? Genom vissa efterforskningar på en viss dating-app så har jag kommit fram till att folk gillar att visa att de tycker om att koppla av med en öl. Antar att den gängse bilden av det är att man är avslappnad och rolig. Vin fungerar visst också, men inte drinkar.
 
Så vi vill kanske visa oss från vår vackra sida (vad vi själva tycker eller vad samhället tycker?) och uppvisa en avslappnad attityd. Vilka bilder är fotografen intresserad av att ta? I mitt fall är det ofta helt andra bilder, inte för att jag förringar skönhet kanske men jag begär inte någon posering heller för det mesta. Det är min version av personen jag porträtterar.
 
Applicera nu det på dokumentärfotografin. Ger sig fotografer och journalister verkligen ut i världen förutsättningslöst? Tar de bilderna de redan väntat sig att finna? Som de förväntas ta? Tål att tänkas på. Dokumentärfotogenren är intressant men också ganska hårt styrd av bullriga röster och ett mått av kolonialistiska värden.
 
Allmänt |
#1 - - jo, den där jonas:

ja, jag tror ändå att många tar en minnesbild samtidigt som den bild de fotograferar. sen om bilden överenstämmer med minnesbilden, vad man såg och la märke till i bilden framhävs på ett bra sätt eller om bilden inkluderar något extra som även det tillför... men vanligast är nog nåt som: "äh, den personen blinkar/fick en konstig pose så den tar jag bort"
jag vet inte... fler halvgäspande porträtt i dagstidningarna? skulle iaf se roligare ut :D och kanske mänskligare...

Svar: Ja! Inte bara som idag när de används för att smäda någon offentlig person. :)Angående minnesbilden så kanske det är därför man ser annorlunda på film man framkallar ett bra tag senare. Man har hunnit glömma bort lite. Ibland blir det bättre men ibland så kanske man ogillar fler bilder också för att stundens magi inte är lika nära.
analogier.blogg.se

#2 - - jo, den där jonas:

ja, precis. man hinner bli snäppet mer objektiv med glömskan. :)

Upp